HALT

Zelfzorg is een druk besproken onderwerp. "Zorg maar goed voor jezelf", is een advies dat je heel vaak te horen krijgt. En terecht ook, want het is belangrijk. Je hebt dan ook je hele leven te maken met jezelf. Er zal nooit iemand anders te voorschijn komen, je krijgt geen ruilpakketje aangeboden. 

barefoot-beach-blur-296879.jpg

Maar wat houdt die zelfzorg precies in? Wat kan je daar concreet mee doen? Naar de kapper gaan, een heerlijk warm bad nemen, met een lekkere zeep en een muziekje er bij? Tijdig naar de dokter gaan als je merkt dat er iets mis is? Of met je blote voeten langs de vloedlijn wandelen? (mijn favoriet) De concrete zelfzorg-acties zijn natuurlijk voor iedereen anders, maar dit is niet waar het verhaal van zelfzorg begint. Deze activiteiten zijn meestal een gevolg van weten waar je op dat moment behoefte aan hebt. Wat heb je nodig?

Goede zelfzorg begint met GOED NAAR JEZELF LUISTEREN. Wat voel ik? Welke behoefte heb ik? Kan ik mezelf toestaan om me zus of zo te voelen? Mag ik wel voor mezelf zorgen of vind ik dat egoïstisch? Laat dat 'luisteren naar jezelf' nu net iets zijn dat de meesten onder ons niet in hun standaardpakket hebben meegekregen. Of beter gezegd: het is er wel, maar we zijn er niet vaak op aangesproken, dus we hebben niet genoeg de kans gehad om ons innerlijk luisteren te ontwikkelen. We zijn er nogal onhandig in.

Hoe begin je er dan aan? Ik zag ooit een inspirerend filmpje* voorbij komen - wellicht op Facebook - over de basics van zelfzorg waarvan ik de kerngedachte graag met jullie wil delen.
Zelfzorg is immers maar één kant van de medaille waardoor wij ons gelukkig voelen. We hebben ook liefdevolle relaties met onze geliefden en fijne interacties met onze omgeving nodig, we willen ook graag zorgen voor een ander.
Wanneer is het dan de beurt aan zelfzorg?
Dat legt het HALT-principe je uit. De letters staan voor: HUNGRY, ANGRY, LONELEY, TIRED. Wanneer je je hongerig voelt, boos, eenzaam of moe, dan is het TIJD VOOR ZELFZORG. Als je je moe voelt, dan zou er best een belletje gaan rinkelen. Want iets in jou vraagt aandacht. Ben je te lang blijven doorwerken? Heb je systematisch te weinig slaap?  Of als je merkt dat je boos bent, of je eenzaam voelt, dan is het tijd om hier stil bij te staan. Ging er iemand over je grenzen heen? Heb je het moeilijk om te verwoorden wat er in je omgaat?
Hongerig, boos, eenzaam en moe zijn signalen die jouw aandacht vragen. In jouw controlekamer gaan er dan lampjes flikkeren die aangeven dat er iets niet in orde is en jij gaat onderzoeken wat er precies aan de hand is. Als je precies weet wat er aan de hand is en waar je nood aan hebt, kan je gaan bekijken hoe dat er praktisch uit ziet, bijvoorbeeld een verwenavondje met een lang bad of een sport-moment inlassen. 
Het HALT-principe zegt dus dat als je op deze vier momenten aan jezelf tegemoet komt, dat je dan de nodige zelfzorg aan de dag hebt gelegd en je weer verder kan met zorgen voor de ander. Ga je systematisch voorbij aan deze vier, dan creëer je veel kans dat je een soort verslaving gaat ontwikkelen vanuit die gevoelens. Dat je gaat eten om je niet meer eenzaam te voelen of overmatig gaat sporten om je niet boos te voelen. Of dat je liters koffie gaat drinken om die vermoeidheid niet te voelen. Innerlijk luisteren is dus van groot belang, wil je voor jezelf zorgen en jezelf leren kennen, zodat je tevredener en krachtiger door het leven kan.

Het goede nieuws is: INNERLIJK LUISTEREN KAN JE LEREN. Het is aandachtig zijn. Wat voel ik? Hoe adem ik? Is mijn lichaam gespannen?  Herken ik mijn eigen boosheid? Voel ik het als ik honger heb? Het is de gewoonte ontwikkelen om gedurende de dag af en toe stil te staan bij jezelf. Eventueel even gaan zitten en een paar keer ademen. Is alles ok?
Dat deel in jou dat zorg nodig heeft, zal je dankbaar zijn. Na verloop van tijd zal je merken dat je je meer tevreden voelt. Dat je meer vertrouwen hebt in het leven, want je weet: er wordt voor mij gezorgd, ha ja, want dat doe je zelf! Hoe beter je weet wat er met jou aan de hand is, hoe beter je ook in relatie tot anderen kan staan.

Dus ja, zelfzorg en innerlijk luisteren zijn belangrijke talenten. Laat dat nu net één van mijn stokpaardjes zijn: authentieke communicatie met jezelf, zowel in mijn eigen leven als in mijn INDIVIDUELE BEGELEIDINGEN. Ik ondersteun jou graag om op creatieve wijze jouw vaardigheid 'innerlijk luisteren' te ontwikkelen, te verbeteren, te verfijnen. Zodat jij vreugdevoller door de dag kan stappen, tevreden en in je kracht. SoulCollage® is trouwens een unieke methode om je innerlijk luisteren te ontwikkelen. JE leest er HIER meer over.

Contacteer me om een afspraak te maken: heidi@livingsessions.be of 0485 452 604.

° Zorg ook voor jezelf door te weten wat je op je huid smeert en kom naar onze workshop 'Zelf natuurlijke ZONNEPRODUCTEN maken'.
° Zorg voor je innerlijke wereld door er beelden aan te geven en kom naar de introductieworkshop SOULCOLLAGE® waar je leert uit je hoofd naar je hart te dalen en je eigen wijsheid aan te boren. Een plezierige manier om je innerlijk luisteren te ontwikkelen!
° Doorheen het hele aanbod van Living Sessions loopt immers deze rode draad van zelfzorg: ook in de massages, de cranio-sacraal therapie, hatha yoga, bachbloesems en deelcirkels.

Je bent welkom.
Take care x
Heidi

* noch het filmpje, noch de man die sprak heb ik kunnen terugvinden, moest jij dit toevallig ook gezien hebben, hoor ik graag wie het was! Merci.